jonesiskt

Direktlänk till inlägg 18 januari 2015

Får vi ställa några frågor?

Av Henrik - 18 januari 2015 18:19

Hej och välkommen till bloggen Jonésiskt. Skulle jag innan du börjar läsa få be dig att besvara några frågor först bara om hur du uppfattar mig och mina bloggposter?


Nej, jag tramsar bara. Det skulle inte falla mig in att trycka upp ett frågebatteri i näsan på mina läsare. Du är naturligtvis välkommen att ge mig feedback på det jag skriver om du vill, både positiv och negativ. Men jag tänker inte tjata på dig om det. Alla tänker dock inte som jag. Du har förmodligen också lagt märke till att mängden ”enkäter”, ”kundundersökningar”, ”klimatmätningar” med mera med mera tycks öka för varje år som går. I de mest skiftande och möjliga och omöjliga sammanhang blir man ombedd att besvara allt från några stycken till ett helt batteri av frågor om hur man uppfattar produkten eller tjänsten man just köpt eller tagit del av.


  • Man går in på en hemsida för att läsa någon artikel – och får upp ett blaffigt fönster som lägger sig i vägen för artikeln med uppmaning att ”bara” besvara några frågor först innan man fortsätter.
  • Man ringer något företags kundtjänst – och får tillsammans med den allt längre harangen om vilka knappar man ska trycka på för att bli kopplad till rätt ställe också en harang om hur mycket företaget bryr sig om sina kunders åsikter och att de därför gärna vill att man besvarar några frågor eller går med på att bli uppringd efter samtalet. Bla bla bla.
  • Man blir uppringd av något marknadsundersökningsföretag som ber en att svara på frågor om någon ny produkt. ”Det tar bara några få minuter” försäkras det alltid.
  • Man går på en 2½ timma lång föreläsning en förmiddag om något jobbrelaterad specialgrej. Och blir uppmanad att fylla i en ”kursutvärdering” efteråt.

Att en viss trötthet på allt detta infinner sig är inte så konstigt. I dagens nyhetsflöde rapporteras att SCB – vår myndighet för officiell statistik – har allt svårare att få en tillräcklig svarsfrekvens på sina frågor. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sveriges-officiella-statistik-hotar-att-bli-missvisande/ I artikeln spekuleras det om flera orsaker. Själv är jag helt övertygad om att den viktigaste orsaken är just det jag beskriver ovan och som DN kallar ”enkätinflation”.


Det är inte alls bra att det blivit på det här sättet. Precis som det står i artikeln så används SCB:s statistik i många olika sammanhang och utgör en viktig grund för både beslut och planering i samhället. Om siffrorna inte längre är lika tillförlitliga finns en uppenbar risk att besluten blir fel. Det som gör mig mest irriterad är misstanken att andra aktörers lättvindiga inställning till att besvära folk med att ”bara besvara några frågor”, som dessutom ofta är ganska intetsägande (se vidare nedan), leder till att människor inte orkar engagera sig i att besvara frågor som faktiskt är viktiga att besvara. Jag har som de flesta andra några gånger i livet blivit utvald att delta i undersökningar från SCB och Sifo och har alltid försökt besvara dem efter bästa förmåga, även i de fall man inte fått någon ersättning för det. Men jag förstår om andra inte orkar.

 


Varför har det då blivit så här? Det är faktiskt en intressant fråga. Jag har ett nästan kvarts sekel långt perspektiv från olika anställningar inom den offentliga sektorn och har på den tiden observerat ett par tydliga trender som jag är säker på spelar in:


-          Kraftigt ökande krav på uppföljning av alla tänkbara slag

-          Kraftigt ökat fokus på ”kommunikation” och hur man uppfattas av omvärlden


Det följs upp till förbannelse idag. Ingen liten sidoverksamhet är för obetydlig för att inte utsättas för krav om att generera en större mängd nyckeltal om allt från ärendevolymer och handläggningstider till förbrukning av budgetmedel på atomnivå. Men det stannar inte vid det. Man ska dessutom kunna visa upp siffror på hur ”kunderna” uppfattar den. Det är ju nämligen vad vi numer betraktas som i offentlig verksamhet. Även om skälet till att vi befinner oss i kontakt med den nog så ofta är nödtvång eller rentav äkta tvång. En gäldenär som inte kan betala sina banklån hamnar hos Kronofogden vare sig hen vill det eller inte. Men kund är personen ändå. Och får därmed vara beredd på att bli uppringd eller få ett brev hem med frågor att besvara om hur man tycker det är att vara ”kund” hos myndigheten. Jo tack, bra!?


Dessa undersökningar sammanställs och resulterar i fler nyckeltal. Alla nyckeltalen flödar sen uppåt i organisationen där de granskas och diskuteras på en rad möten. Är värdena bra blir alla glada. Är värdena mindre bra blir man numer inte ledsen eller ens bekymrad, utan konstaterar glatt att man har en ”utmaning” framför sig. Med icke ringa sannolikhet tillsätts någon form av ”förändringsprogram”. Som då följdriktigt också måste följas upp på alla nivåer och genererar nya enkäter eller telefonsamtal som ”bara tar några minuter”


Man ska heller inte underskatta såna här apparaters förmåga att fungera som ett slags självspelande pianon. Under 2000-talet har jag kunnat konstatera hur allt fler tjänster som ”controller” har tillsatts på olika nivåer. Dessa personer har i huvudsak rollen att granska analysera och sammanställa all information som samlas in och fraktas uppåt tills den slutligen landar på generaldirektörens bord. På något vis fungerade verksamheten utan dessa controllers tidigare, men nu verkar de helt oumbärliga. Roller som ”kvalitetsansvariga”, ”samordnare” och liknande garanterar också att organisationen känner ett aldrig sviktande behov av att hitta på nya saker som måste samlas in från medarbetare och ”kunder”


Fixeringen vid att mäta allt skulle i princip ensam kunna förklara enkätraseriet. Men det finns som sagt en trend till som spelar in. Parallellt med framväxten av controllerarmen har en delvis liknande armé av så kallade kommunikatörer invaderat inte bara myndigheterna, utan hela organisationssverige och åtminstone de större företagen. Här handlar det inte bara om att mäta för mätandets skull, utan ett äkta och ibland allt annat överskuggande intresse för organisationens ”varumärke”. Ja, man använder på fullt allvar detta begrepp även på en hel del myndigheter. Ibland kan man få för sig att det viktigaste inte är att utföra den verksamhet som myndigheten är ålagd att utföra, utan att man scorar så högt som möjligt i olika attitydundersökningar från medborgarna. Inte minst vill man ju gärna slå andra myndigheter. Till uppnåendet av dessa mål har man bland annat anställt en stor mängd journalister eller personer med liknande bakgrund som i princip har som enda uppdrag att se till att myndigheten ter sig så positiv som möjligt i mediaflödet och hos medborgarnas ögon. Den tid då ansvariga chefer besvarade frågor från pressen känns ibland nästan förbi. Idag skickar man fram kommunikatören – en person som oavsett hur bra hen må vara på att prata eller skriva oftast inte har varit det minsta inblandad i det beslut eller den fråga som myndigheten fått uppmärksamhet för eller hamnat i skottgluggen på grund av.


Eftersom kommunikatörens enda egentliga uppgift är att bibringa omvärlden en så positiv bild som möjligt så kommer hen förstås att vilja mäta vad denna omvärld egentligen tycker. Resultatet blir förstå ännu fler enkäter och telefonutfrågningar.


Jag raljerar lite, men bara lite. I princip så här är det jag uppfattar att det går till.


Men är det inte positivt också? Ja, naturligtvis är det bra att man intresserar sig för vad folk tycker om ens verksamhet och anstränger sig för att bli bättre. Oavsett om man är en myndighet eller ett företag. Problemet är att jag uppfattar att dessa evinnerliga enkäter ofta blir ett slags alibi. De skickas ut eller kopplas till webbsidor ganska slentrianmässigt. Lika slentrianmässigt sammanställs resultaten och presenteras på några möten. Skulle det vara katastrof blir det förstås oro i leden. Men det är det ju sällan. Man kan också fråga sig vad dessa kvantifierade data egentligen säger. På mitt jobb har vi ett antal år fått besvara undersökningar om hur vi trivs på jobbet och med våra arbetsuppgifter och chefer. Enkätfrågor med fem svarsalternativ som sen graderas 1-5. Ett medelvärde räknas fram och presenteras för alla under den famösa beteckningen NMI: Nöjd medarbetarindex. Det brukar om jag inte missminner mig hamna på runt 3,7, plus/minus någon tiondel. Jaha? Är det dåligt på någon enskild fråga brukar det bli någon slags handlings- eller åtgärdsplan. Som man sen inte hör något mer om.


Naturligtvis kan engagemanget man uppbådar för att besvara frågorna efter ett tag bli lite naggat i kanten av såna insikter.


Det finns också något försåtligt hos dessa j-a enkäter. På ytan ser de ut att vara uttryck för vad man brukar kalla utifrån- och-inperspektiv. Att man utgår från vad de som använder ens och produkter och tjänster tycker och vill ha när man analyserar och utformar dem. Men i själva verket känns de lika ofta som motsatsen. Man är mest, nästan narcissistiskt faktiskt, intresserad av att få veta på insidan om ifall de där ute tycker att man är duktig. Man vill ha beröm att sola sig i.


Det är ett rätt dåligt skäl för att skicka ut enkäter till folk. När alla andra dessutom verkar vilja göra samma sak så blir resultatet ibland ganska svåruthärdligt för oss som inte ens kan gå till tandläkaren längre utan att bli uppmanade att ”bara svara på några frågor”


Musikillustrationen till dagens blogg känns ganska given:   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Henrik - 31 juli 2023 09:00


Ska vi eller ska vi inte förbjuda bränning och annat vanhelgande av religiösa symboler? Var drar vi gränsen i så fall för vilka symboler som ska skyddas och var gränsen går för när något ska räknas som vanhelgande?   Sverige har diskuterat det hä...

Av Henrik - 4 april 2023 23:15

År 2018 ger författaren, poddaren, programledaren, nöjesjournalisten m.m. Alex Schulman ut romanen ”Bränn alla mina brev”. Boken blir en enorm succé och filmatiseras bara några år senare. Boken handlar om Schulmans morföräldrar: Den på si...

Av Henrik - 24 februari 2023 09:35

Natten mot den 24 februari 2022. Rysslands president, Vladimir Putin, ger den slutliga ordern. Mängder av ryska militärfordon korsar gränsen mot Ukraina på ett antal olika platser. Robotar skjuts mot flera platser. Framryckande artilleri börjar skjut...

Av Henrik - 30 december 2022 16:46

Har vi alla i grunden likadana känslor? Upplever vi glädje, sorg, skam, avundsjuka, stolthet, ilska på samma vis, oberoende på varifrån vi kommer och vilken kulturell kontext som omger oss?   I populärkulturen har svaret på den frågan länge varit...

Av Henrik - 19 september 2022 21:28

Välkommen till bloggen Jonesiskts eftervalsanalys. Här hittar du en hel del intressanta uppgifter om hur det röstades i det här valet och jämförelser med tidigare val. Det första avsnittet bygger i huvudsak på SVT:s vallokalundersökning (VALU 2022). ...

Presentation


En lätt medelålders mans funderingar om Livet, universum och allting

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards