jonesiskt

Alla inlägg den 11 mars 2012

Av Henrik - 11 mars 2012 18:49

Söndagskvällen smyger sig på. Vi är som så ofta lite förskjutna i tiden och därför står en kastrull med ris nu och kokar på spisen till en sen och inte särskilt ambitiös söndagsmiddag. Inne i vardagsrummet pågår en Mario Kart-turnering som jag inte deltar i. Jag häckar istället här ute i köket som i detta compact living-hem även tjänar som arbetsrum, samt hyser 3 av lägenhetens 5 bokhyllor. Böckerna får tjäna som uppsugare av allt det stekos som hyresvärdens högeffektiva kolfilterfläkt inte orkar ta hand om. Det tog för övrigt nästan ett år innan en händig besökare upptäckte att "hantverkarna" som renoverade här för mindre än tre år sen inte ens hade tänkt på att packa upp filtren ur skyddsplasten! Jag lär dock knappast kunna förmå arga snickaren att avlägga visit här.


Vi har varit ute på vift denna helg. Om man nu kan anse en tur till Prins Daniels hemtrakter, 20 mil uppåt landet, för att vara på vift. Inga datorer togs med och vi motstod också i stort sett frestelsen att fingra på våra smartfoner. Som alltid när man orkar disciplinera sig till detta, så upptäcker både yngre och äldre familjemedlemmar att det går förvånansvärt bra att fördriva tiden ändå. Inte minst så pratar man mycket mer med varandra.


På vift är också min rakapparat. Den blev kvar i Örebro sedan först jag själv i torsdags och sen mamma i lördags lyckats glömma den vid avfärden. Resultatet är en klassisk tredagarsstubb som kanske skulle pryda mina kindben ännu mer om den inte var lite för ojämn. Genetik tillhör ju mina intressen och därför är jag förstås lite fascinerad över hur kromosomlotteriet har fallit ut på mig själv. Så där rent intuitivt tänker i alla fall jag mig att hårväxten liksom kommer i ett paket eller möjligen blir ett mellanting mellan föräldrarnas. Båda de sakerna ser man ju exempel på så fort man lär känna flera generationer i en familj. Mina egna söner tycks dra åt mellantingshållet: De har inte min rotborstaktiga kalufs och är båda ljusare än jag var i samma ålder. Å andra sidan är de inte riktigt så ljusa som sin mamma och håret ser åtminstone på mig ut att vara tjockare. Jag själv däremot har entydigt ärvt huvudhåret från mammas familj, där det är mörkt och tjockt hår från båda sidor. Skäggväxten och kroppsbehåringen ser däremot ut som en kopia av min pappas. Där min morfar behövde raka sig en gång till på kvällen om han skulle gå på middag kan jag utan större problem hoppa över en dag utan att se ut som en förrymd straffånge.


Innan jag försjunker helt i mitt eget yttre är det väl bäst att passa på att säga att jag är nästan lika intresserad av hur det tar sig ut på andra. Nästan omedvetet tittar jag ofta på vuxna och barn i sällskap ute på stan för att studera likheter dem emellan. Inte sällan är det så påtagligt att man nästan blir full i skratt över hur fysiska karaktärsdrag kan föras över nästan ograverade till nästa generation. En del människor har ju också mer speciella utseenden med ett slags "teman" (jag hittar inget bättre ord) som man ibland när man har riktigt tur kan se gå igen i en familj över tre generationer. Jag såg för ett tag sen ett sällskap med en äldre man, en i min ålder och två tonåringar där jag kunde ha slagit vad om alla mina besparingar om att det var farfar, pappa och två söner. De hade alla samma långa, skrangliga kroppar och ganska speciella ansiktsdrag. Syskon är också roligt. Hela skalan förekommer från fall där nästan ingen yttre likhet finns till människor som nästan ser ut som tvillingar utan att vara det. Och allt beror på vilka anlag som hamnar i könscellerna och hur dessa sen blandas ihop när ägg och spermie smälter ihop till den första cellen.


Mer än så blir det inte idag. Bloggen får ju inte börja sväva alltför mycket vid sidan av resten av tillvaron - den tillvaro där snart protester kommer att höras om jag inte slutför middagen och ser till att den kommer på bordet. Dagens post blev nog ungefär som titeln antyder och speglandes mina tankar idag: Lite hit och dit. Precis som livet i stort oftast för övrigt

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En lätt medelålders mans funderingar om Livet, universum och allting

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards